Årets festivalkunstner

Årets festivalkunstner

Lokal graffitiartist er årets festivalkunstner

1Han er en del av Østen-kulturen, har fem år bak seg på kunstskole, har drevet med graffiti i 20 år og gitt ut en bok om samme emnet. Multikunstneren har mange uttrykk, som han nå stiller ut på Månefestivalen.

Are Buraas (33) er godt kjent i graffitimiljøet i Østfold, og er en av veldig få innen sjangeren som lar seg avbilde. Han begynte med graffiti i 1997, og ble raskt en del av den yrende undergrunnskulturen Østen i Nedre Glomma-regionen. Østen plasserte oss på det nasjonale hiphop-kartet, og er i stadig utvikling ved hjelp av viktige arenaer som St.Croix-huset og Hiphop på Månen . Buraas har hatt et nært forhold til Månefestivalen i mange år.

- Jeg har vært på Månefestivalen fra da det var på Værste og har alltid vært en del av Hiphop på Månen aka Østen via Månefestivalen. Jeg elsket de gamle bygningene, lokalene og det gamle preget med god blanding av musikk, kunst, skating og graffiti, men må si det er veldig vakkert og forbausende bra her i Gamlebyen. Det Månefestivalen gjør, er å skape noe helt eventyrlig hvor enn de er, og Gamlebyen fortjener denne festivalen, ja det fortjener hele Nedre Glomma-regionen.

2Grafisk master
Buraas har fem år fra kunstskole i Oslo bak seg, med en master i grafikk, og er opptatt av at graffitiens regler følges. Og synes det er leit at de unge i dag ofte ikke kan disse reglene. Derfor setter han stor pris på at Månefestivalen hvert år har Hiphop på Månen, der de kan møte hverandre og lære av hverandre.

- Det lokale hiphop-miljøet betyr mye for kulturen. Her møter vi folk fra hele landet. Vi får vist oss fram, lært videre til ungdommen og ikke minst kanskje åpnet noen sinn, forklarte multikunstneren fra Sarpsborg.

Mange uttrykk
For den talentfulle kunstneren går langt utover grensene til graffiti, og har etterhvert blitt kjent for store veggmalerier og dekorasjoner, i tillegg til platecovere og annen illustrasjon, noe som har gjort at han i år har blitt valgt ut til årets festivalkunstner på Månefestivalen, med egen utstilling i Mulvadgården.

- Det å kunne være årets festivalkunstner er for meg en veldig stor ære, og ikke minst uventet. I denne utstillingen viser jeg hvordan jeg arbeider med konteksten mellom graffiti, tradisjonelle kunstutrykk og stilerarter. Jeg skal stille ut blyant-tegninger, grafikk, tusj, digital grafikk, maleri og noen fotografier av tidligere veggmalerier.Samt jeg skal samarbeide med Hihop på Månen og male live graffiti med andre artister under festivalen.

Han har utviklet det som han kaller «Labyrintstil», inspirert av norrøn kunst- og håndverkstradisjoner så vel som graffitikunsten. Motiv og mønster flettes sammen til intrikate komposisjoner i dialog med graffitiens dynamikk.

5Bok om graffiti
Hiphop har alltid vært subkultur, ikke minst graffiti, men på 90-tallet var det vegger de fikk lov å bruke, også i Sarpsborg. I 2013 produserte Are boken «Sarpsborg i grått - en by uten farger» i samarbeid med Sarpsborg kommune, team barn og unge, med mål om å gjøre graffitikulturen mer tilgjengelig for folk flest. Der advarer han mot Nulltoleranse-politikken som har kriminalisert og ført kulturen som han brenner for bak lyset. Ved å fjerne lovlige vegger har man også fjernet steder hvor graffitikunstnere kan møtes og utvikle seg kreativt.

- Jeg har i år holdt på med graffiti i 20 år, og har aldri vært en av de mest hardcore graffitimalerne. Jeg har hatt mine egne lovlige vegger der jeg kunne ha god tid å øve å lære meg teknikker og ferdigheter innenfor sprayboks teknikk. Når jeg begynte med graffiti i 1997, var mange av undergangene lovlige å dekorere i.

Nulltolleransen
“Tulltolleransen” ble innført rundt 2001, noe som skapte frustrasjon blant mange av de som likte å lage kunstverk på lovligveggene. Den skapte et tøffere miljø hvor miljøet mistet respekten til kommunene, siden de selv hadde vært med på å støtte denne ungdomskulturen med lovlige vegger. Stilen forandret seg til raske graffitiutrykk siden det var like stor bot om man prøvde å lage fargerik graffiti eller om man lagde noe raskt i sølv. Nå er det ingen kvalitetsforskjell på rask graffiti og de som tar god tid , det er bare forskjellige utrykk innad i graffitikulturen.

19944417_1199564626816599_1580963961703272854_oSkiller mellom dekorasjon og graffiti
Samtidig er det mange regler å forholde seg til innen kunstarten, det tar mange år før du i det hele tatt kan kalle deg graffitiartist. Som en av få som tjener til livets opphold innen kunstformen, kan det fort bli reaksjoner når man krysser grenser og mikser uttrykk.

- Det kommer litt an på hvem man spør, noen er veldig ekte og brenner kun for hiphop og graffitisjangeren. Mens andre er mer allsidig når det kommer til kulturer og utrykk, jeg liker litt av alt, men det er graffiti og tegning som har fulgt meg mesteparten av livet. Jeg kaller ikke mine dekoreringsoppdrag for graffiti, siden jo graffiti tilhører hiphop-sjangeren; En blomst som er sprayet er for meg mer kunst i det offentlige rom. Selv om jeg bruker teknikker og utstyr som spraybokser er ikke kunsten nødvendigvis graffiti.

Ønsker mer tid til å skape
Buraas er en travel mann, der dagene går med til å være på atelieret der han arbeider med skisser eller budsjetter, eller så er han ute på oppdrag. Resten av tiden fordeles mellom datteren på 2,5 år og tegning og sosial omgang med venner.

- Mitt mål er å kunne leve kunsten, lage flere litografier, og tid til å tegne og arbeide med oljemalerier. Jeg ønsker jo å dekorere vegger også, men savner å ha tid og økonomi til å arbeide på atelieet i noen måneder. Min plan er å fortsette med kunst i det offentlige rom og jobbe videre for lovlige vegger og farger til folket.


Legg igjen en kommentar